måndag, november 29

Att föda barn

Ligger och slö läser aftonbladet och där finns en artikel om att förlossningen (det är just en förlossning i Skövde som har detta problem, right?) har ett arbetsmiljö problem då de får höra skrikande kvinnor. De har mätt decibel och den överskrider ibland gränsen. Arbetsmiljöverket råder personalen att använda öronproppar meeeeen självklart finns det DE som INTE TYCKER OM öronproppar (jag vet inte men jag får en känsla av att det är gnäll-tant-ligan-som-ingen-ska-berätta-för-dom-vad-dom-ska göra som inte tycker att öronproppar var en bra idé). En barnsjuksköterska tycker att man ska få de födande kvinnorna att vara tysta kvinnorna är faktiskt vuxna människor som borde kunna kontrollera sig...

Jag har inte fött barn men jag känner lite så här, ska man inte få skrika när en 3-5 kilos kloss ska ut genom snippan? Är det möjligt att försöka vara kontrollerad och inte skrika helt galet högt?

Jag undrar om den barnsjuksköterskan som uttalat sig har fött barn? Och om hon då hade så självbehärskning så hon inte skrek, utan fint låg där och bet sig i läppen medans hon sprack? För att barnmorskorna inte tycker om öronproppar.

En barnmorska har kommenterar artikeln och säger att hon brukar uppmuntra föderskorna att skrika med stängd mun, man krystar effektivare då. Så tips för er som ska till å klämma bebis!

Lösningen kanske kan vara att ge sjuksköterskorna och barnmorskorna lite högre lön, så skulle de nog inte tänka på att gå till aftonbladet.

3 kommentarer:

Jossan sa...

måste bara kommentera och säga att det hjälper bra att skrika med stängd mun, för att man då fokuserar med på att krysta.. att energin då läggs på att krysta ut barnet i stället för att skrika ut sin ork.

MEN; med detta säger jag inte att jag inte tycker kvinnor skall få skrika på en förlossning. Antar att kvinnan som yttrat sig om detta inte kan ha fått några egna barn.. tro FAN det gör ont när man trycker ut ett barn mellan benen!

Hoppas du mår bra vännen, längtar till vi ses i mars! Vi kommer Fredag v 11. puss kram

Lisa sa...

Men hello.. vad är det för idioter.. Jag tänker skrika som en gris så det så med eller utan stängd mun! :) Hoppas Falu BB har sköterskor med öronproppar i mars. Annars kanske jag ska ta med mig några hörselkåpor och låna ut till dem. Jag har några stycken, även med radio i!.. får lägga dem i den blivande "ta med till BB-väskan"! Kram på Frida fis

hanna angantyr sa...

hahaha vilken jäkla idiot!! byt branch kke? jag skrek som en stucken gris när jag sprack när heddis kom. den barnmorska eller sköterska som hade bett mig vara tyst hade fått sig en rejäl höger!! så då hade dom dessutom behövt bandage tilllsammans med sina öronproppar!!
Jisses ! puss på dig fridis. hoppas vi kan få till en fika snart.
kram <3