fredag, februari 11

Blområd


Det kanske är så att ni är experter på blommor. Det är inte jag.
Jag tyckte att mina tulpaner om jag köpte sist vissnade så fort, så jag fick lov att plugga på. Detta blev jag upplyst om:
Tulpaner vill stå kallt, placera så kallt som möjligt under natten t ex. Tulpaner dricker med hela stjälken och inte bara snittytan, därför ska man ha lite vatten (kallt vatten) i vasen. Dom ska snittas ca 1 cm och vattnet ska bytas ca var 3:e dag.
Jag brukar: Snitta ca 4-5 cm, ha massa vatten i vasen. Kallt vatten brukar jag dock ha. Så nu fick jag svar varför dom skjuter i höjden och slokar på cirkus 3 dagar. Vad skulle man göra utan Google?! Nu får jag förhoppningsvis njuta av tulpanerna lite längre.
Min pärlhyacint har även den skjutit i höjden.. Vet inte varför, kanske för mycket vatten? stått för ljust? Men den är rätt fin iaf, i en annan kruka och inte som en blockerare för tv:n!

Jag har jobbat några timmar idag och det går bara bättre å bättre och jag trivs så bra! Det positiva med att gå in några timmar på fredag eftermiddagen är att man får också känna in lite helg känsla. Det gillar vi! Dock var det här tidernas segaste fredagskväll och jag funderar seriöst på att gå och sova.
Det är ju en dag imorgon oxå :) Kramar

3 kommentarer:

Jossan sa...

men du är ju för söt....
antingen har du för lite att göra, eller så är du väldigt nyfiken på dina tulpaner som vissnade lite för fort.. hihi. :-D

Härligt att du jobbade lite i går, tjänade lite extra pengar och fick lite fredags feeeling.

Här är allt ok, dock är pontus febrig.. känns som sjukdomarna inte har nåt slut här hemma.. *suck*.
Men annars allt bra. Gött m Lördag och lite ledigt i dag i af... lovely.

Hörs snart vännen, ha en fortsatt bra helg!

maria sa...

Sånt där kan du fråga mig vettu ; )

Myownhome sa...

Tusen tack för tulpan tipset.. :) Har nästan slutat köpa tulpaner för jag blir så sur över att de alltid växer och blir så långa... Ska testa ditt tips om att ha lite vatten istället för mycket nästa gång :)

Ha det gott!
/Johanna